לוח זמנים לתינוקות יכול לעזור להפוך את הימים שלכם וגם שלהם לקלים יותר. הסיבה לכך היא ששגרה מסוימת וקבועה היא טובה לבני אדם בכלל ולילדים בפרט. ילדים אוהבים לחקור את העולם ועם כל כך הרבה גירויים מסביבם, הם כבר לא יודעים במה להתעסק קודם. לכן, חשוב שיהיה להם איזשהו לוח זמנים כדי שהם יהיו מודעים לאיך הולך להיראות היום שלהם.  

מעקב אחר לוח זמנים לתינוקות יוריד מהילד (ומכם) את הלחץ. אין כזה דבר לוח זמנים המתאים לכל הילדים ויש להתאים את השגרה אל הילד ולכן צריך לבנות לוח זמנים מותאם לכל ילד וילד.

לוח זמנים לתינוקות – דוגמא ללוח זמנים

7:00: התעוררות וזמן מסך

8:00: ארוחת בוקר

8:30: משחקים

10:00: חטיף

10:30: טיול

12:00: ארוחת צהריים

13:00: פעילות שקטה

13:30: מנוחת צהריים

15:30: זמן בחוץ / פעילות

17:30: ארוחת ערב

18:30: עוד קצת משחקים

19:30: אמבטיה

20:00: התארגנות לשינה ושינה

לוח זמנים לתינוקות

לוח זמנים לתינוקות – הפרטים הקטנים

לוח זמנים לתינוקות נראה פשוט מאוד על פניו, אך ישנם כמה טריקים שיכולים לעזור ולשמור על לוח הזמנים הזה אפקטיבי למשך זמן.

7:00 – התעוררות וזמן מסך

עבור הורים לילדים הקמים מוקדמים, לקום בשעה 7:00 בבוקר יכול להיות רק חלום. עם זאת, ישנן מספר שיטות בהן תוכלו להשתמש כדי לעזור לילדכם ללמוד להישאר במיטה עד השעה 7:00. גם אם הם משחקים בשקט במקום לישון, זה עוד קצת זמן לעצימת עיניים בשבילכם.

ישנן שעונים מעוררים מיוחדים המנגנים שירים ומחליפים צבעים לפי השעה שקבעתם ועם הזמן, הילד לומד להישאר במיטה עד שהוא שומע את השיר או רואה את האור מתחלף.

זה אולי נשמע מוזר להפוך את זמן המסך לתחילת השגרה היומיומית שלך, אך הורים רבים העידו שזה עוזר להעסיק את הילדים בזמן שהם מכינים ארוחת בוקר או מתכוננים ליום. בנוסף, אם תתנו לילד זמן מסך דבר ראשון על הבוקר, תוכלו להימנע מיום שלם של  בקשות לראות טלוויזיה או לשחק בסמארטפון.

8:00 – ארוחות בוקר

אתם צריכים לעמוד בפני הדחף להאכיל את הילד מול הטלוויזיה, גם אם אתם יודעים שזה ייתן לכם קצת יותר שקט לעשות דברים אחרים. שבו ליד השולחן ואכלו יחד. זה ייתן לכם יותר הזדמנויות לעבוד עם הילד על נימוסי שולחן. זה גם אומר שאתם כהורים תקבלו רגע לשבת וליהנות מארוחת בוקר או כוס קפה. זמן האוכל עצמו, גם בשל הסיבה שהוא נותן לכם קצת זמן לנוח וגם בשל הסיבה שאתם מבלים קצת זמן שקט ורגוע עם הילד שלכם, עשוי להיות החלק האהוב עליכם ביותר ביום.

אומרים שארוחת הבוקר היא הארוחה הכי חשובה ביום וזה לא סתם. בארוחה זו, בשל מה שבדרך כלל צורכים בה, הילדים מקבלים המון ויטמינים ואנרגיה הנחוצה להם למהלך היום וכאלה התורמים להתפתחות שלהם. לכן, לא כדאי לוותר על ארוחת בוקר מזינה ובריאה.

8:30 – משחקים

אין שום דבר רע בלשחק יחד עם הילד שלכם. להפך, זה אפילו חשוב מאוד אך אל תשכחו לתת להם את הזמן לשחק לבד מכיוון שרק ככה הם ידעו כיצד להעסיק את עצמם לבד. נסו לשלב בין משחקים שאתם משחקים יחד איתם לבין כאלה שהם משחקים לבד ושימו לב שתמיד יש תחלופה של משחקים. נסו גם להחליף את סט הצעצועים בכל יום או שבוע ככה שהוא לא ישתעמם ויחוש מיצוי של אותם צעצועים.

10:00 – חטיף

זה לא פשוט לגרום לילד שלכם לאכול חטיף בריא אך עם הרגל מגיל קטן, הם יאכלו בדיוק את מה שתציעו להם. החטיף יכול להיות חטיפי גזר או חטיף בריאות אחר שנראה לכם מתאים. נסו להימנע מחטיפים לא בריאים אך תנו להם גם כאלה כי בסופו של דבר הם ילדים. את החטיפים הבריאים שימו להם בהישג יד אך את הלא בריאים החביאו מהם. ככה, הם "יסתפקו" בחטיפים הבריאים.

לוח זמנים לתינוקות

10:30 – טיול

בכל יום, התינוק שלכם צריך לראות קצת נוף אחר ולשאוף אוויר צח. הוא לא יכול להיות סגור בין 4 קירות כל היום. לכן, צריך לצאת איתם מהבית. זה לא משנה אם זה טיול רגלי כדי לעשות סידורים או לצאת לשחק בגן השעשועים שיש מתחת לבית, העיקר לצאת. האמת, זה יעשה טוב גם לכם.

12:00 – ארוחת צהריים

שילוב הילד בהכנת האוכל (באספקטים האפשריים, כן?) יכולה לעשות פלאים עבורו. הסיבה לכך היא שהוא מתעסק במשהו שונה וחדש, כך שהוא לא סתם יושב ומשתעמם או משחק באותם הצעצועים שוב ושוב. תנו לו לערבב, לשפוך לסיר או כל דבר אחר שהוא יכולים לעשות כדי לעזור. כמו כן, זה יפתח את היצירתיות שלו ואת ההבנה על איך דברים עובדים. לכו תדעו, אולי ככה הוא יהפוך לשף קטן.

גם בארוחת הצהריים, כמו בארוחת הבוקר, אפשר (וכדאי) ללמד את הילד על נימוסי שולחן כמו אכילה נכונה עם מזלג ופינוי הכלים לאחר האוכל (במידה והם גדולים מספיק כמובן) ולפתח איתו שיחת חולין. ההתפתחות הטובה ביותר של ילדים חלה באמצעות אינטראקציה עם אנשים ובמיוחד עם אנשים קרובים.

13:00 – פעילות שקטה

זמן לפעילות שקטה הוא חשוב מאוד. חשוב לגרום לילד שלכם להוריד קצת הילוך ולתת להם לשבת. בזמן הזה הוא יכול לצייר, לצבוע, לעשות פאזל או לקרוא. הזמן הזה גם ייתן לכם זמן קצת לנוח ולעשות את הדברים שאתם צריכים לעשות.

13:30 – מנוחת צהריים

מנוחת הצהריים היא חשובה ביותר לילדים, בעיקר אם הם קטנים. מנוחת הצהריים הזו משפיעה באופן ישיר על זמן השינה של הילד במהלך הלילה מה שמשפיע ישירות על זמן השינה שלכם במהלך הלילה. שימו לב שהוא לא ישן מעט מדי אך גם לא יותר מדי.

15:30 – זמן בחוץ / פעילות

לאחר השינה, הילד שלכם יהפוך לפצצת אנרגיה שרק מחפשת להתפוצץ. לכן, בשלב זה של היום הוא צריך להיות פעיל. צאו איתו החוצה פעם נוספת, לגן המשחקים או לכל מקום אחר בו הוא יכול להיות די חופשי ולשחק. במידה ואין אפשרות לצאת החוצה (בגלל גשם למשל), אפשר לתת לו לעשות פעילות בתוך הבית. זה יכול להיות זמן למשחקי קופסה, זמן לצייר במידה והילד שלכם אוהב או כל פעילות אחרת שנראית לכם. עשו כל יום פעילות שונה כדי לשמור על עניין.

17:30 – ארוחת ערב

נסו לבצע את אותן הפעילויות שביצעתם בזמן הכנת ארוחת הצהריים וערבו את הילד בהכנה.

18:30 – עוד קצת משחקים

בשלב זה, רצוי לתת לילד שלכם להיות מעט עצמאי. תנו לו זמן חופשי לעשות כרצונו ולשחק במה שהוא רוצה אך בתנאי שזה יהיה משחק עצמאי. זוהי דרך מעולה בשבילו ללמוד על כל  מיני דברים שונים וזה הזמן שבו הם לומדים הכי הרבה ובצורה הכי אפקטיבית. 

לוח זמנים לתינוקות
הם צריכים לשחק, והרבה

19:30 – אמבטיה

בשלב זה של היום, אתם צריכים להתחיל את שגרת השינה של הילד (לחצו כאן כדי ללמוד עוד בנושא). כמו שהילד לומד כל היום בצורה כזו או אחרת ומכין את מוחו ליום הבא ומפתח אותו, כך גם צריך להכין את הגוף והמוח לשינה ושגרת השינה עושה בדיוק את זה. האמבטיה יכולה להפוך לאתגר רציני בעבור הורים מסוימים ולכן כדאי להפוך גם את הזמן הזה למעניין בצורה כלשהי אך שימו לב שהפעילות הזו לא גורמת לו להיות ערני עוד יותר.

20:00 – התארגנות לשינה ושינה

השינה היא חשובה, כולנו יודעים זאת. בזמן השינה, הילד מתפתח וגדל ואוגר כוחות ליום הבא. גם אם הילד עייף, הוא ינסה להישאר ער מכיוון שזה זמן לא כל כך מעניין מבחינתם ולכן כדאי לגרום להם להתעייף בין אם בקריאת סיפור לפני השינה או שירת שירים שהוא אוהב. זה גם זמן מעולה לחיבור בין ההורה לילד.

הכנסת לוח זמנים לתינוקות יכול להיות קשה בהתחלה אך אין ספק שהוא שווה את זה. לאחר שהילד שלכם ואתם תתרגלו ללוח זמנים החדש, היום שלכם יהפוך להיות קל יותר.