מתי תינוק מתחיל לדבר – שאלה מאוד פופולרית בקרב הורים כי מי לא רוצה שהבכי ייפסק והם יוכלו כבר להסביר באופן ברור מה הם רוצים? אתם גם רוצים לעשות איתם המון דברים ולחוות איתם חוויות או סתם לשבת ולשאול אותם איך עבר עליהם היום.

כידוע לכולם, תקשורת היא דבר חשוב ביותר ואנו משתמשים בה כל הזמן בדרכים שונות, בין אם זה דיבור, כתיבת מייל או צפייה בטלוויזיה. אתם גם רוצים לתקשר עם הילד שלכם ושהוא יענה לכם במילים ולא רק יסתכל עליכם בלי תגובה. לכן, במאמר הבא, נסביר מתי תינוקות מתחילים לדבר ואיך השפה שלהם משתפרת ככל שהם גדלים.

מתי תינוק מתחיל לדבר – קולות ראשונים

הקולות הראשונים של התינוק מגיעים זמן קצר לאחר הלידה. קולות אלה מביעים תחושות פיזיות ורגשיות שונות כמו כעס, שמחה, עצב, כאב או כל דבר אחר. זוהי בעצם הדרך שלהם לתקשר עם העולם. בגיל יחסית מוקדם הם לומדים להכיר את הקולות ולקשר אותם לאנשים והם יעדיפו לשמוע קולות מוכרים שהם שמעו כשהיו ברחם. לכן, אנו מקווים מאוד שדיברתם איתם. הורים לומדים בשלב מסוים, להכיר את סוגי הבכי והקולות השונים ויודעים להתאימם למצב. הכוונה היא שאתם תדעו להבדיל בין בכי של כאב לבכי של רעב.

מתי תינוק מתחיל לדבר
אתם תדעו להבדיל בין סוגי הבכי השונים

מתי תינוק מתחיל לדבר – מה קורה בכל גיל

גיל 3-5 חודשים: בגיל זה הם נמשכים לקולות ולכן הם מסתכלים עליכם כשאתם מדברים אליהם, הם מסתכלים על הבעות הפנים שלכם בזמן הדיבור. תינוקות מעדיפים קול נשי על קול גברי והם בעצמם יתחילו להפיק קולות שדרכם הם ינסו לדבר עם העולם והם יהוו את בסיס הדיבור שלהם.

גיל 6-8 חודשים: כשהם מגיעים לגיל חצי שנה, יש שינוי גדול. בשלב זה, הם מכירים את שמם ויודעים להגיב אליו, הם מכירים את שפת האם שלהם והם יודעים לשנות את טון הקול שלהם לפי מה שהם מרגישים ורוצים להגיד. כמו כן, הם ינסו להגיד את המילה הראשונה אך עדיין לא יצליחו לגמרי. הם ידברו קצת ג'יבריש שבא לידי ביטוי בחזרות על צלילים כמו דה-דה או בה-בה.

גיל 9-11 חודשים: בגיל זה, הם מבינים את המשמעות של מילים מסוימות כמו לא, כן ועוד מילים בסיסיות בעיקר והם גם יודעים לשנות את הטון שלהם לפי הרגשתם בצורה טובה יותר.

מתי תינוק מתחיל לדבר
לאט לאט הם יתחילו להבין יותר ויותר

גיל שנה-שנה וחצי: מזל טוב, הם אומרים את המילה הראשונה שלהם! בגיל זה, הם מצליחים להגיד מילים כמו "אבא" או "אמא" והם מבינים הוראות פשוטות כמו "עזוב את זה" למשל. הם יודעים להצביע על אנשים, איברי גוף וחפצים כשהם שומעים את השמות שלהם. בנוסף, הם מחקים את מה שאתם אומרים אך משמיטים לרוב את הסוף של המילה (למשל, יגידו כלה במקום כלב).

גיל שנתיים: כשתינוקות מגיעים לגיל שנתיים הם מצליחים לחבר משפטים קצרים של 2-3 מילים כמו "ביי אמא", "אני אוהב אותך". הם מבינים דברים מורכבים יותר כמו שייכות ויודעים מה שלהם ומה לא ויודעים גם להגיד את זה.

גיל שלוש: זהו, הם כבר ילדים גדולים שיודעים הרבה מילים. הם מצליחים להבין דברים יחסית מורכבים כמו זמן ומושגים הקשורים למרחב כמו בפנים או בחוץ.

מתי תינוק מתחיל לדבר
יכול להיות שהמילה הראשונה תהייה "אימא"

השינויים הם גדולים ומהירים, לכן חשוב לדבר איתם כמה שיותר כדי שהם ילמדו ויבינו כמה שיותר. אל תנסו לדחוק בהם כי זה עלול לפגוע בהתפתחות ובלמידה שלהם אך גם אסור להיות שאננים. במידה ואתם רואים שהילד שלכם לא עובר משלב לשלב – התייעצו עם רופא ילדים.

רוצים לקרוא עוד מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

מתי תינוק מתחיל לדבר – מתי הם אומרים את המילה הברורה הראשונה?

בין גיל שנה לגיל שנה וחצי אתם תשמעו את המילה הברורה הראשונה. היא בדרך כלל תהייה מילה קצרה כמו אמא או אבא אך יש מקרים מיוחדים.

מתי תינוק מתחיל לדבר – למה תינוקות בוכים?

בכי הוא אחת הדרכים של תינוקות לתקשר עם העולם. תינוקות לא יודעים לדבר ובכי וקולות שונים הם הדרך שלהם להודיע להם מה הם רוצים. כמו שלרצונות שונים יש מילים שונות, כך גם בכי. יש סוגי בכי שונים שהם מעידים על דברים שונים.

מתי תינוק מתחיל לדבר – מה קורה אם הם לא מדברים בגיל שנה וחצי?

רצוי ללכת לבדוק את הנושא אך זה לא אומר כלום. כל תינוק מתפתח בקצב שלו ויכול להיות שהילד שלכם פשוט מתפתח לאט יותר אך זה לא אומר שיש לו בעיה כלשהי. מצד שני, כן יכול להיות שיש בעיה מסוימת ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא בעניין.