תינוקות הליכה ונעליים הם שלושה אלמנטים המשתלבים האחד בשני בשלב מסוים. כאשר תינוקות מתחילים ללכת, זהו צעד גדול בשבילם וגם בשביל ההורים ולאחר הרגע הזה, כבר מתחילים לחשוב על הנעליים הראשונות שלהם.

בכל הנוגע לשלושת האלמנטים הללו, קיימות בציבור כל מיני אמונות המבוססות על היגיון, תחושה אישית וחלקן גם על עובדות בשטח. במאמר הבא, אנו נציג בפניכם 6 מאותן אמונות ונסביר לכם איזו אמונה היא נכונה ואיזו אמונה היא לא נכונה וכמובן שלא נשאיר אתכם בלי הסברים מדוע אמונות אלו הן אמת או שקר.

תינוקות הליכה ונעליים – נעליים נועדו לשמור על רגלי התינוק

במילה אחת – כן.

המטרה הבסיסית של נעליים היא לשמור על הרגליים שלנו מפני לכלוך, חתכים וגם מפני שינויי מזג האוויר. לכן, כשאומרים שנעליים נועדו לשמור על רגלי התינוק, זה לגמרי נכון וזה מבוסס על עובדות.

למרות זאת, כשתינוק מתחיל ללכת, הכי טוב עבורו ללכת יחף. הסיבות הן שכך הוא לומד את המשטח עליו הוא דורך וכך הוא משפר את היציבה שלו באופן עצמאי.

למדו עוד בנושא במאמרים שלנו על נעלי טרום הליכה.

תינוקות הליכה ונעליים
כל המטרה היא לשמור על הרגליים של התינוק שלכם

תינוקות הליכה ונעליים – הליכון עוזר לתינוק ללמוד ללכת בכוחות עצמו

לא רק שזה לא נכון אלא אמונה זו היא ההפך המוחלט מהאמת.

האמונה הזו הגיעה אל חיינו בשל הסיבה ככל הנראה לעין, ההליכון הוא המכשיר שמייצב את הילד ועוזר לו לעמוד וללכת. בואו נסביר לכם למה זה כל כך לא נכון. ההליכון בעצם גורם לכך שהילד לא ישתמש בשרירים שלו כדי לייצב את עצמו והוא נתמך ונסמך על ההליכון. מה שהוא בעצם לומד בהליכון הוא לשים רגל אחת לפני השנייה אך זהו החלק הקל בהליכה והחלק הקשה הוא היציבה. תינוקות הלומדים ללכת לא נופלים כי הם שמים את הרגל במקום הנכון אלא כי הגוף שלהם לא מספיק חזק כדי להחזיק אותם יציב.

בשל כך שהילד נתמך על ידי ההליכון ולא מפעיל את השרירים הנחוצים, ההליכון בעצם מעכב את התפתחות השרירים והגוף של הילד וזה עלול לגרום לבעיות עתידיות.   

בנוסף, הליכון הוא מאוד מסוכן עבור הילדים. הסיבה היא שהם, כפי שאמרנו, כן מצליחים ללכת ובשל העיצוב של ההליכון, אם חס וחלילה, ההליכון מתהפך מכל סיבה שהיא (נפילה במדרגות, ירידה במדרכה וכדומה), הסיכוי שהילד ייפול על הראש או הצוואר הוא גבוה מאוד. רוב פגיעות הצוואר והראש בקרב תינוקות הן בשל תאונות הליכון. לכן, אנו ממליצים לוותר עליו ולתת לילד ללכת בכוחות עצמו.

תינוקות הליכה ונעליים – ציפורן חודרנית עלולה להיגרם בעקבות נעליים צמודות

נעליי צעד ראשון צמודות אכן עשויות לגרום לציפורן חודרנית. נעל צמודה תדחק את הציפורן אל תוך האצבע ותגרום לציפורן חודרנית. ציפורן חודרנית עלולה לגרום לזיהומים ואי נוחות גדולה מאוד.

תינוקות הליכה ונעליים – הרגליים הן רק כלי לזחילה והליכה עבור תינוקות

אמונה זו מבוססת על תחושה אישית לפי מה שאנו מבינים. הסיבה היא שתינוקות הם לא בוגרים מספיק כדי לקפוץ או לרוץ למרחקים ורוב תנועת הרגליים שלהם היא בזחילה ומאוחר יותר, הליכה.

אמונה זו היא לא נכונה מכיוון שהרגליים שלנו הן הרבה יותר מרק כלי התחבורה הטבעי שלנו. בואו נגלה לכם משהו שאולי לא ידעתם – הרגליים, היא הדרך המרכזית והגדולה ביותר שדרכה תינוקות לומדים על המרחב שבו הם נמצאים ועל העולם בו הם חיים באופן כללי. ולכן האמונה שהרגליים הן רק כלי לזחילה והליכה עבור תינוקות היא לא נכונה.

תינוקות הליכה ונעליים
בגיל זה לרגליים יש תפקיד מאוד מאוד חשוב

תינוקות הליכה ונעליים – הליכה עקומה מעידה על בעיה מוטורית או פיזית

אמונה זו היא נכונה וגם לא נכונה. שני החלקים של אמונה זו, החלק הנכון וגם החלק הלא נכון, מגיעים ממה שרואות עינינו.

כשהילד הולך עם רגליים עקומות, מיד עולה לנו חשש כי אנו לא רגילים לראות זאת. האמת היא שזה די שכיח והאמת גם די טבעי מכיוון שכך הם מצליחים לאזן עצמם טוב יותר וזהו החלק המסביר למה אמונה זו היא לא נכונה.

החלק המסביר את החלק הנכון של אמונה זו קשור בעיקר לגילו של הילד. אם הילד שלכם הולך עקום, זה יסתדר עם הזמן כשהוא ילמד טוב יותר איך לייצב את עצמו אך במידה והילד הולך עקום כשהוא הגיע לגיל שלוש, אז יכול מאוד להיות שישנה בעיה מוטורית או פיזית. כדי להבין איך לפתור את הבעיה, יש להתייעץ עם רופא. ישנן נעליי צעד ראשון מיוחדות שעוזרות לסדר את ההליכה העקומה וליישר אותה.

תינוקות הליכה ונעליים – אם הילד מרגיש כאבים ברגליים, צריך לפנות לרופא

זה נכון לא רק לגבי כאבים ברגליים אלא כאבים בכלל. אין שום הבדל בין כאבים ברגליים לבין כאבי בטן או כאבי ראש. במידה והם לא נפסקים לאחר יום-יומיים, יש לפנות לרופא לאבחון הבעיה.

לעיתים, כאבים אלו מתבטאים בצליעה או קושי לדרוך על הרגל. יכול להיות שפשוט יש איזשהו קוץ תקוע אך לפעמים יכול להיות שישנה פגיעה שלא נראית לעין הגורמת לכאבים. לכן, יש לפנות לרופא כדי שיאבחן את הבעיה בצורה מקצועית וייתן לכם את הפתרונות האפשריים.

עכשיו, כשאתם מכירים את האמונות קצת יותר לעומק וגם יודעים מה מהן נכונה ומה לא נכונה, אתם יכולים לשתף את המשפחה והחברים בידע שלכם. זכרו לא להשתמש בהליכון, תנו לילד ללכת כמה שיותר יחף כדי שילמד לייצב את עצמו ולהבין את הסביבה שלו. בנוסף, גשו לרופא רק במידת הצורך ואל תילחצו מכל דבר קטן. הצעדים הראשונים של הילד הם חוויה גדולה, נצרו כל רגע ורגע בה כי זה לא יחזור.