שלבים באוכל מוצק לתינוקות היא דרך מעולה לפתוח בפני התינוק שלכם את עולם הקולינריה המתאים לגילו. גרברים בטעמים שונים, פירות וירקות ועד אוכל של ממש יפתחו אותו לעולם ויהפכו אותו לאכלן לא קטן. חשוב לעשות זאת בהדרגה כי כמו שאנו יודעים אי אפשר פשוט ישר לקפוץ למים העמוקים. במאמר הבא, אנו נסביר בדיוק איך עושים זאת, איך עוברים בין השלבים השונים,  למי הם מתאימים וגם ניתן כמה טיפים לכל שלב.

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – שלב ראשון

השלב הראשון מתאים לתינוקות שאוכלים לראשונה אוכל מוצק.

לתינוקות כאלה, חשוב שהמרקם של האוכל יהיה רך, דק ונוזלי, שיהיה ללא גושים ובעל מרכיב אחד. בעבר, הייתה המלצה לבחור טעם אחד ולהשתמש בו לאורך כל הדרך של השלב הראשון. כיום, ממליצים דווקא לשלב בין כמה טעמים וסוגים כדי להרגיל את הילד שלכם לכמה שיותר סגנונות וטעמים.

טיפ לשלב זה – התחילו בביסים קטנים. אפשר גם לערבב מעט חלב אם עם האוכל של התינוק שלכם כדי להפוך אותו לנוזלי עוד יותר. זה בלתי נמנע שהאוכל פשוט ייפול מהפה של התינוק שלכם אך זה יעבור כשהוא ילמד לבלוע באופן עצמאי.

שלבים באוכל מוצק לתינוקות
התחילו לאט לאט

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – שלב שני

השלב השני מתאים לתינוקות בני 7-8 חודשים אחרי שעברו את השלב הראשון.

בשלב זה, המזון הוא כבר יותר "גס", בעל מספר מרכיבים ובעל טעמים יותר עשירים ומורכבים. בגלל המרקם החדש והטעמים החדשים, יהיה קשה לתינוק שלכם לבלוע את האוכל ואף יתלוו לכך קולות של רפלקס הקאה. עם הזמן, זה יעבור, כשהוא יתרגל לאוכל החדש. התחילו עם מינונים קטנים ובמידה ואתם שמים לב שהוא פשוט לא מצליח להתרגל – התייעצו עם רופא בנושא והוא ידע להסביר לכם איך להתקדם בצורה נכונה יותר בעבור הילד שלכם.

טיפ לשלב זה – בשלב זה חשוב מאוד הגיוון בטעמים, לכן, השתדלו לתת לילד שלכם אוכל שונה בכל פעם. גיוון בטעמים יעזור לכם לגדל ילדים פחות בררניים באוכל. מחקרים הראו שילדים שאכלו מבחר רחב של ירקות, יגדלו להיות פחות בררניים וזה חלום של כל אמא. 

שלבים באוכל מוצק לתינוקות
פתחו בפניהם עולם חדש של אוכל

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – שלב שלישי

השלב השלישי, מתאים לתינוקות בגילאי 9-12 חודשים שעברו את שני השלבים הראשונים.

בשלב זה, המרקם של האוכל הופך להיות גס עוד יותר, האוכל כולל חתיכות קטנות שהילד שלכם יכול ללעוס ולראשונה, נותנים לו לאכול באופן עצמאי עם הידיים. קחו בחשבון שיכול להיות שהילד שלכם לא יאהב את החתיכות האלה והוא לא ירצה לאכול אותן. זה בגלל שהוא עדיין לא רגיל לכך וגם זה יעבור בקרוב. תנו לו ממש להרגיש את האוכל (כן, הוא גם יזרוק אותו לרצפה ויעשה בלאגן, אין מה לעשות, זה בלתי נמנע). חתיכות של בננה, אבוקדו ועוד מאכלים רכים מהסגנון הזה הם האידיאליים ביותר.

טיפ לשלב זה – בגלל שהם כבר ממש אוכלים, הרבה הורים מחליטים לתת לילדים שלהם גם חטיפים וממתקים שונים שמלאים בסוכר. זה בסדר, אך עשו זאת במינון קטן והשתדלו לשמור על תזונה בריאה ונכונה ככל האפשר.

אוכל הוא מצרך חשוב בחיינו אך תינוקות מכירים רק חלב אם עד שלב מסוים. ברגע שהם מוכנים לעבור לשלב הבא, חייבים להעלות אותם בסולם לאט לאט ורק כאשר הם מוכנים. שימו לב לדברים שדיברנו עליהם כאן ותתנו לילד שלכם לחקור את העולם דרך הפה שלו. השתמשו בטעמים ומרקמים שונים כדי לפתוח אותו להיות פחות בררן כשהוא יגדל. אם תרצו ללמוד עוד על שלבים בהתפתחות התינוק, לחצו כאן.

שאלות נפוצות

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – באיזה גיל אפשר לתת להם לאכול בעצמם?

בערך בגיל 9 חודשים הם כבר מספיק גדולים כדי לתת להם להחזיק בעצמם את האוכל אך כמובן וודאו שאלו דברים רכים כמו בננה או אבוקדו.

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – באיזה גיל אפשר להפסיק עם חלב האם והפורמולות?

המעבר לאוכל מוצק יותר, כמו גרבר, בדרך כלל מתבצע באזור גיל חצי שנה.

שלבים באוכל מוצק לתינוקות – למה לפעמים מערבבים אוכל עם חלב אם?

הסיבה היא להפוך את האוכל לרך ונוזלי יותר. בכך שאתם מוסיפים חלב אם אתם בעצם מוודאים שהאוכל יהיה נוח יותר לבליעה עבור התינוק שלכם בכך שאתם הופכים את המרקם לרך יותר.