נעלי ילדים טבעוניות בדרך כלל מעלות לאנשים קונוטציה של נעליים בלויות ועלובות. הסיבה היא שרוב האנשים לא מודעים בכלל לצורה שבה מיוצרות הנעליים הטבעוניות. כשרובם הגדול של האנשים שומעים את צמד המילים "אופנה טבעונית" הם מדמיינים בראשם חולצות העשויות משקים, מכנסיים העשויים מקש ונעליים מאולתרות מפחיות או קרטונים.

הסיבה לכך היא שהם פשוט לא מודעים לכך שהאופנה הטבעונית השתלבה באופנה ה"רגילה" באופן כל כך טבעי עד שאין להם מושג שככל הנראה הם בעצמם מחזיקים בארון פריטי לבוש ואופנה שיוצרו באופן טבעוני לגמרי. בשל כך, נעלי ילדים טבעוניות יכולות לפעמים להיות חיפוש רציני לפני קנייה, במיוחד כשמנסים להבין אם הנעליים מיוצרות מעור אמיתי (של בעלי חיים) או מחומרים סינתטיים מעשה ידי אדם.

אחרי כמה בדיקות ומחקרים, סוף סוף מצאתנו מדריך מהיר, פשוט וכזה שקל לעקוב אחריו בניסיון למצוא נעליים המתאימות לכאלה המנהלים אורח חיים טבעוני.

שימו לב: המדריך הזה נועד לעזור לצרכנים למצוא נעלי ילדים טבעוניות המיוצרות ללא שימוש בחומרים המגיעים מהחי כמו למשל עור של בעלי חיים. לא כל העור הטבעוני נוצר באופן שווה כאשר חלקו מיוצר מדלק או מטופל בכימיקלים רעילים הפוגעים בכדור הארץ ובעובדים המכינים אותו. מדריך זה נועד אך ורק להסביר כיצד אפשר להימנע מנעליים שמקורן בבעלי חיים. בנוסף, אנו מעודדים צרכנים לחפש חומרים יותר ידידותיים לסביבה ככל האפשר.

נעלי ילדים טבעוניות
נעליים טבעוניות עוזרות לשמור על כדור הארץ

הכירו את הנעליים שלכם

יצרני הנעליים והמותגים השונים, נדרשים לתייג את הרכב הנעליים כולו, תוך זיהוי ספציפי של החומרים המשמשים לייצור של הסוליה העליונה, הבטנה ובעצם כל מה שמרכיב את הנעל. כמו בחולצות, גם בנעליים יש תווית. היא מודבקת ללשונית של הנעל ועליה כתובה המידה של הנעל. קריאה זריזה וקצת יותר מעמיקה שלה, תוכל להגיד לכם האם הנעל הזו, שאתם מחזיקים ביד שלכם, יוצרה מחומרים שהגיעו מן החי או מחומרים סינטטיים.

כדי להימנע מנעלי ילדים העשויות מחומרים שהגיעו מבעלי החיים, תרצו להתרחק מחומרים כמו עור, עור מצופה, זמש ופרווה. במקום זה, אתם רוצים לבחור נעלי ילדים טבעוניות העשויות מחומרים ידידותיים לסביבה ולחי, כאלה המקובלים על הטבעונות. חומרים אלה עשויים מכל דבר שאינו עור בעלי חיים, החל מ- PVC, פוליאוריטן, גומי, בד וחומרים מעשה ידי אדם.

הכירו את הסמלים האלו

תהיתם פעם מה הקטע עם המדבקה בתחתית הנעל? חוץ מזה שהיא קשה להסרה? זוהי למעשה חותמת חשובה המספרת מאילו חומרים יוצרו הנעליים! הנעליים יוצרו, ככל הנראה, מאחד או משילוב של כמה מהחומרים הבאים –

עור – הדוגמא המסמלת עור נראית כמו חלק של פאזל

עור מצופה – הדוגמא המסמלת עור מצופה נראית כמו חלק של פאזל עם מעוין בתוכו

טקסטיל – הדוגמא המסמלת טקסטיל נראית כמו שתי וערב (דוגמא של סריגה)

חומרים אחרים – הסמל של חומרים אחרים הוא סוג של מעוין

על מנת להימנע מנעליים העשויות מעור אמיתי או מעור בעלי חיים, מן הסתם תרצו להימנע מהחותמות המסמלות על עור וגם מאלה המסמלות עור מצופה. במקום זאת, בחרו בנעליים המסומנות בסמל הטקסטיל או בסמל המעיד שהנעליים האלו יוצרו מחומרים אחרים.

מהם חומרים אחרים?

דיברנו על חומרים אחרים המסומנים במעוין. אך אם אין את הסימון, איך נדע האם החומר ממנו עשויה הנעל, הוא חומר המתאים לטבעוניים? הנה כמה חומרים שאתם יכולים לסמוך עליהם –

גומי טבעי וממוחזר – גומי טבעי שמשמשים בו לרוב בנעליים טבעוניות לילדים כדי לייצר את סוליות הנעליים. זהו חומר ידידותי לסביבה בשל כך שניתן למחזר אותו.

כותנה – כותנה היא חומר רך ונושם. בשל הסיבה הכותנה היא נוחה מאוד, היא פופולרית מאוד בייצור נעליים טבעוניות לילדים ונעליים טבעוניות לעבודה. כדאי לקחת בחשבון שנעליים עשויות מכותנה הן לא עמידות למים.

שעם – השעם הפך לחומר שימושי מאוד בכל הנוגע לייצור נעליים טבעוניות לילדים, מכיוון שהוא אורגני וטבעי. שניים מהיתרונות של השעם הם המשקל שלו וגם העובדה שהוא עמיד בפני אש. זוהי בחירה פופולרית עבור נעליים טבעוניות מכיוון שהוא חומר נושם וקל.

פוליאוריטן – פוליאוריטן הוא חומר דמוי עור העשוי פלסטיק איכותי.

הנה עובדה שכדאי לדעת – הדבק שבו משתמשים בחלק מהנעליים, עשוי מחומרים המגיעים מבעלי חיים ולכן אינו מתאים למי שמחפש לקנות נעלי ילדים טבעוניות. כיום, מייצרים דבק מחומרים סינטטיים ידידותיים לסביבה. נעליים העשויות מדבק זה מתאימות לטבעוניים, אך כדאי לברר את העניין הזה אם זה חשוב לכם.

נעלי ילדים טבעוניות
שעם – אחד החומרים ליצירת נעלים טבעוניות

זהו בהחלט מדריך מהיר וקצר אבל הוא מועיל ביותר והוא נקודת מוצא מצוינת למציאת נעלי ילדים טבעוניות, כאלה שהייצור שלהן לא פגע בחיות!

רוצים לקרוא מאמרים בנושא נעלי צעד ראשון? אם כן, לחצו כאן.

שאלות נפוצות בנושא נעלי ילדים טבעוניות

האם לנעליים טבעוניות יש ריח לא נעים?

כן, אבל לתקופה לא ארוכה. כשאתם קונים נעליים, כל סוג של נעליים, יש להן ריח של חדשות. הריח של העור הטבעוני הוא חזק יותר מאשר של נעליים רגילות. לאחר תקופת קצרה של שימוש, הריח נעלם והנעל מריחה כמו כל נעל אחרת שיש לכם בארון.

האם נעליים טבעוניות מחזיקות לאורך זמן?

כן. החומרים מהן עשויות הנעליים הטבעוניות הם חומרים איכותיים וכאלה המחזיקים לאורך זמן. הכל גם תלוי בשימוש בנעליים ובתחזוקה שלהן.

איפה ניתן לקנות נעלי ילדים טבעוניות?

היום, המון מותגים גדולים מייצרים נעליים טבעוניות ולכן אפשר למצוא אותן בהמון חנויות. אין מקום ספציפי שבו תוכלו למצוא נעליים טבעוניות. פשוט היכנסו לחנות ושאלו את המוכר אם הוא מחזיק נעליים טבעוניות.

האם נעלי ילדים טבעוניות הן יקרות יותר?

התשובה היא לא. כמו שהזכרנו, יש מותגים מוכרים שעברו לייצור טבעוני כמעט באופן מלא ולכן המחיר אותו אתם רואים בחנות הוא גם המחיר של הנעליים הטבעוניות. מן הסתם, כל מותג מתמחר את הדגמים לפי הקריטריונים שלו אז יכול להיות שתתקלו בנעליים טבעוניות שיהיו יקרות יותר מכאלה שהן לא טבעוניות אך ככל הנראה זוהי לא הסיבה.