מתי תינוק יוצר קשר עין? רופאים טוענים שכבר אחרי כמה שעות התינוק מצליח לקלוט דברים. קשר העין הראשוני מגיע מאוחר יותר אך זה קרוב יותר ממה שאתם חשובים.

שמי אבנר, אב לשלושה בנים מתוקים. לאחד הילדים שלי יש אוטיזם. גילינו את זה בגיל שנה. שמנו לב, שכאשר אנחנו מנסים ליצור איתו קשר עין, זה בקושי מצליח ובמידה וזה מצליח, זה מאוד קצר ושטחי. כמו כל הורה, חיפשתי באינטרנט למה זה קורה והפכתי לסוג של מומחה לא רשמי לנושא. מצאתי שאחת הסיבות היא אוטיזם וזה באמת היה האבחון.

אני לא רוצה שתרחמו עליי כי באמת שאין למה. אז נכון, הבן שלי הוא אוטיסט אבל זה לא אומר שזה לא טוב. לא סתם קוראים להם "מיוחדים". הם באמת כאלה. תאמינו לי שיש לנו חיים טובים, אנחנו מבלים, צוחקים ורבים כמו כל משפחה רגילה. הבן שלי נחשב בתפקוד גבוה והוא חי ממש כמו כל אחד אך עם קצת יותר קשיים.

אני כאן כדי לשתף אתכם בידע שצברתי בנושא. לא אכנס ליותר מדי דברים עמוקים אך כמובן שאסביר על הדברים הפשוטים יותר ואענה על השאלות החשובות. בואו נתחיל.

מתי תינוק יוצר קשר עין – החודשים הראשונים

התשובה לשאלה הגדולה של המאמר הזה – מתי תינוק יוצר קשר עין, היא ישירות לאחר הלידה. תינוקות אומנם לא מבינים מה הם רואים כיוון שהראייה שלהם לא מפותחת מספיק אך האופציה אכן קיימת.

קשר עין מראה שהתינוק מתעניין בסביבה שלו וזהו סימן מעולה. בחודשים הראשונים, הם עדיין לא יודעים להבדיל בין דברים והם רואים די מטושטש. הם נמשכים לצבעים חזקים כמו אדום, שחור ולבן וגם לפנים הם נמשכים אך כאמור הם רואים רק את מבנה הפנים ולא את הפרטים הקטנים.

מתי תינוק יוצר קשר עין
תטבעו לו בעיניים

מתי תינוק יוצר קשר עין – מתי זה הופך למכוון

ככל שהם גדלים, קשר העין הופך להיות יותר מכוון כי הראייה שלהם מתפתחת והם מצליחים לקלוט הרבה יותר דברים בסביבה שלהם, אך עדיין לא רואים 100%. כשתינוק מגיע לגיל ארבעה חודשים, קשר העין שלו איתכם החיוך שלו אליכם הופך להיות מכוון לגמרי. תינוקות מחייכים גם לפני כן אך זהו חיוך יותר אינסטינקטיבי ורפלקסיבי מאשר חיוך אמיתי. 

מתי תינוק יוצר קשר עין – מה עושים אם זה לא קרה עד גיל שנה

במידה והילד שלכם לא יצר קשר עין מכוון עד גיל שנה, כדאי מאוד שתיקחו אותו לבדיקה אצל רופא ילדים. יכול להיות שזה נובע מבעיית ראייה, שמיעה ואולי אפילו בגלל אוטיזם. קשר עין הוא חשוב מאוד להתפתחות התינוק מבחינה אינטלקטואלית, רגשית וחברתית. תינוק לומד הרבה יותר מקשר עין עם בני אדם מאשר מישיבה אל מול תוכנית לימודית בטלוויזיה. לכן, צרו איתו קשר עין ככל האפשר.

מתי תינוק יוצר קשר עין – מה הוא לומד ממנו

כשתינוק יוצר קשר עין עם ההורים שלו, הוא מתחיל לקשר בין דברים. הוא מקשר בין הקול של אבא לפנים של אבא, הוא קולט שאמא היא זו שמאכילה אותו, הוא מקשר בין חיוך לשמחה והוא מבין מה זה אומר להיות נאהב. באמצעות התפתחות זו, תינוקות יכולים להגיב לסיטואציות שונות ולאנשים שונים בדרכים המתאימות. כאשר הורה מציג לתינוק חפץ מסוים, מציג את שמו ואת התיאור שלו, התינוק יודע לקשר בין החפץ לבין השם והתיאור.

מתי תינוק יוצר קשר עין – דברים נוספים שכדאי לדעת

  1. קשר עין הוא קצר מאוד אצל תינוקות
  2. אל תכריחו את התינוק ליצור קשר עין, במיוחד אם הוא בוכה או עצבני
  3. בחודשים הראשונים, בשל הראייה הלקויה שלהם, כדאי להיות במרחק של עד חצי מטר מהתינוק כאשר אתם מתקשרים איתו
  4. כאשר התינוק יותר קשר עין, זה חשוב מאוד לחייך, לשיר, לדבר או לעשות כל פעולה אחרת כדי לעזור לו לקשר טוב יותר בין הדברים השונים
  5. תנו לתינוק ליזום את הקשר עין ואל תשברו אותו עד שהוא עושה זאת בעצמו
  6. כאשר קשר עין מלווה בקול או מגע, זה עוזר לחיבור בים התינוק לאדם
  7. כאשר הוא מנתק קשר עין, זה לא אומר שקרה משהו. לפעמים הוא פשוט קיבל המון מידע וזו הדרך שלו לקחת רגע מנוחה ולעבד הכל
מתי תינוק יוצר קשר עין
לא לשכוח לחייך

מתי תינוק יוצר קשר עין – אבני דרך לפי גיל

7 שעות בלבד לאחר הלידה, התינוק כבר מתעניין מאוד בפניו של אימו ומנסה לחקות את הבעות הפנים שלה. בגיל שישה עד עשרה שבועות, הוא יוצר קשר עין ראשוני ובגיל שלושה חודשים הם כבר קולטים תנועה ומצליחים לעקוב אחריה. אבן הדרך האחרונה מגיעה בגיל 9 חודשים עד שנה ובתקופה זו הם כבר מצליחים לעקוב אחרי תנועות העיניים של מי שהם מביטים בו והם מבינים שהעיניים הם כלי הראייה שלהם.

קשר עין הוא כפי ששמתם לב, חשוב ביותר בעבור התינוק שלכם. מתי תינוק יוצר קשר עין הוא פחות חשוב. כיצד הוא יותר אותו ומהי המשמעות מאחוריו הם הדברים החשובים. במידה והילד שלכם לא יצר קשר עין משמעותי עד גיל שנה, כדאי שתיקחו אותו לאבחון וגם אם הוא אובחן כאוטיסט, זה ממש לא סוף העולם כמו שהרבה אנשים חושבים. תאמינו לי, מניסיון אישי, זו חוויה לא נורמלית, מאתגרת ומעצימה.

רוצים לקרוא עוד מאמרים בנושא שלבי התפתחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

מתי תינוק יוצר קשר עין – מה היתרונות של יצירת קשר עין עם תינוק?

קשר עין הוא חשוב מאוד להתפתחות התינוק מבחינה אינטלקטואלית, רגשית וחברתית. תינוק לומד הרבה יותר מקשר עין עם בני אדם מאשר מישיבה אל מול תוכנית לימודית בטלוויזיה. לכן, צרו איתו קשר עין ככל האפשר.

מתי תינוק יוצר קשר עין – מה צריך להתלוות לקשר עין?

חשוב מאוד לדבר, לשיר, לזוז ולעשות כמה שיותר הבעות פנים כאשר אתם יוצרים קשר עין עם התינוק שלכם. זה יעזור לו לבצע את ההקשרים בין הקול לאדם ובין רגשות שונים. בנוסף, זה יעזור לו להתאים את התגובות שלו למצבים ואנשים שונים.

מתי תינוק יוצר קשר עין – מתי נוצר קשר עין ראשוני?

עד גיל עשרה שבועות, קשר העין הראשוני אמור להתקיים ובערך בגיל שלושה חודשים, כבר אמור להתבצע קשר העין המשמעותי, המכוון הראשון.