איך לגרום לילד להקשיב היא השאלה שאליה כל הורה מחפש תשובה. ילדים יכולים להיות עקשניים ושובבים ולעשות מה שבא להם באותו רגע, בלי התחשבות בדבריו של ההורה. לכן, יש לדעת איך למגר את התופעה הזו ולגרום להם להקשיב. ישנן 5 דרכים פשוטות להבטחת קשב ועליהן נדבר במאמר הבא.

איך לגרום לילד להקשיב – הגורם לבעיה

רצון לעצמאות. זהו הגורם לבעיה. הילדים, שנשלטים על ידי ההורים בכל פן בחיים שלהם, רוצים קצת חופש לעשות את מה שהם רוצים ולכן הם לא מקשיבים להורים. זהו שלב מסוים בחייהם שכל הילדים עוברים ואין לקחת את זה כבעיה ספציפית של הילד שלכם. רק במידה וזה ממשיך וממש לא נפסק, אנו מציעים להתייעץ עם איש מקצוע.

הרצון לעצמאות נובע מהתפתחותו וגדילתו של הילד ולאט לאט האישיות שלו מתחילה להתעצב. הדרכים לפתרון שמיד נדבר עליהן, לקחו זאת בחשבון ונבנו בהתאם לכך.

איך לגרום לילד להקשיב
הוא בסך הכל מחפש עצמאות

איך לגרום לילד להקשיב – וודאו הבנה

יכול מאוד להיות שהילד פשוט לא הבין את מה שאתם מבקשים ממנו. האמת, שזו הסיבה השכיחה ביותר ל"אי ציות" של הילד, מה שעשוי לגרום לכעס ותסכול של שני הצדדים. לכן, כשאתם מבקשים משהו מהילד, וודאו שהוא הבין את מה שביקשתם. בקשו ממנו לחזור על הבקשה, בקשו שיסביר מה הוא עומד לעשות כדי למלא את בקשתכם ועוד. העיקר לוודא שהוא הבין.

איך לגרום לילד להקשיב – הכל זה בגישה

בשלב מסוים, אם הילד יקבל רק תשובות שליליות, הוא פשוט יתעלם ויעה מה שהוא רוצה. הוא יהפוך חסין לתשובות האלו. לכן, אפשר להחליף מעט את התשובות ולאמץ גישה אחרת. במקום להגיד לו "לא", "אל", אסור" וכדומה, שנו את התשובות שלכם לכאלה עם גישה חיובית. למשל, אם הילד משחק אך זה זמן לאכול, במקום להגיד "תפסיק לשחק ובוא לאכול", אמרו "בוא בבקשה לאכול ואחר כך נשחק כולם יחד". שינוי הגישה הזה יראה לילד שבמידה והוא יבצע את מה שאתם מבקשים, הוא ירוויח בגדול.

איך לגרום לילד להקשיב – תשובות חיובית

אם כל הזמן תגידו לילד שלכם לא והבקשות שלו לא יתמלאו, למה שהוא יעשה את מה שאתם מבקשים ממנו?!? נכון, הוא הילד ואתם ההורים אבל הוא עדיין בן אדם עם רצונות. פשוט תנו לו את מה שהוא מבקש (כאשר זה אפשרי כמובן) . במידה וזה לא אפשרי, יש דרך לעקוף את העניין מבלי לתת לו תשובה שלילית. מה שאתם צריכים לעשות זה לשחק את משחק האפשרויות. משחק האפשרויות הולך כך – הילד מבקש ואתם אומרים לו כן אך נותנים לו אפשרויות לבחור את התזמון או המקום שבו הבקשה שלו תתמלא.

למשל, אם הוא מבקש חטיף, תסכימו אך תציבו את האפשרויות כך שהוא יקבל את החטיף רק לאחר האוכל או ביום אחר. כך, אתם נותנים לו את החופש להיות עצמאי בכך שיש לו את זכות הבחירה ולא קובעים בעבורו. בנוסף, אפשר גם לתת תשובה חיובית עתידית. כך, אם הוא שואל הם אפשר ללכת לגן המשחקים, במקום להגיד לא, ענו לו "בטח, אבל מאוחר יותר".

ילד לא מקשיב
חפשו איפה אפשר להגיד כן

ילד לא מקשיב – לא לדבר מגבוה

אין לכם מושג מה דיבור בגובה העיניים יכול לעשות לילד. הירידה הזו לגובהו, גורמת לו להרגיש שאתם מבקשים ממנו עזרה ולא מצווים עליו לעשות משהו. בנוסף, יצירת קשר עין עוזרת עוד יותר כי כך אתם תוכלו לדעת האם הוא הבין את הבקשה שלכם.

ילד לא מקשיב – לספור עד שלוש זה לא נכון

בעצם זה שאתם מוכנים לקחת את הזמן ולספור עד שלוש כדי שהילד יעשה את מה שביקשתם ממנו, אתם נותנים לו עוד זמן לא לעשות את מה שביקשתם ממנו. לכן, אל תשאירו פתח לדבר כזה. השתמשו בשיטות האחרות כדי לגרום לו להקשיב.

אנו מקווים שדרכים אלו אכן יעזרו לכם להשיג את תשומת ליבו של הילד שלכם והוא יפסיק לעשות דווקא. אם אתם רוצים לקבל עוד עצות, לחצו כאן.

שאלות נפוצות

ילד לא מקשיב – מהו שורש הבעיה?

שורש הבעיה הוא שהילד מחפש קצת עצמאות ואי הקשבה היא הדרך שלו להשיג אותה כי הוא בעצם יכול לעשות מה שהוא רוצה.

ילד לא מקשיב – מה יכול לעזור לשנות זאת?

לא לספור עד שלוש, לדבר איתם בגובה העיניים, וידוא הבנת הבקשה, לתת תשובות חיובית כשאפשר ולשחק את משחק האפשרויות.

ילד לא מקשיב – האם לספור עד 3 עוזר?

לא. הסיבה לכך היא שבעצם הספירה, אתם נותנים לילד עוד זמן שבו הוא לא חייב לענות לבקשה שלכם. אסור להשאיר פתח לכך.